V minulých dňoch TA3 oslávila 10 výročie svojho vzniku, Markíza 15 rokov existencie, ale WV oslávil 20 výročie od svojho založenia. Je to jeden z najstarších a najstabilnejších podnikov na Slovensku od zmeny režimu na Slovensku v roku 1989.
VW Slovensko bol založený v roku 1991, kedy podpísala vláda SR, Bratislavské automobilové závody /BAZ/ a koncern Volkswagen , zmluvu o prevode aktív a spoločenskú zmluvu o založení spoločnosti Volkswagen Bratislava, s.r.o. Firma odvtedy vyrobila viac ako 2,5 milióna vozidiel, 5 miliónov prevodoviek a 200 miliónov komponentov. VW vyrobil v Bratislave v 1. polroku 2011 takmer 94 600 vozidiel značiek Volkswagen, Audi a Porsche. Oproti prvým šiestim mesiacom minulého roka ide o nárast o 45%.VW Slovakia plánuje v roku 2012 vyrobiť 400 000 vozidiel.
Sériová výroba prvého vozidla Volkswagen Passat Variant sa začala vo februári roku 1992. Produkcia vozidiel zn. VW sa postupne rozširovala. V roku 1994 pribudol VW Golf, neskôr VW Bora a v roku 1999 VW Polo.Postupom času sa pod jednou strechou vyrábalo až päť značiek automobilov. V roku 2002 sa odštartovala výroba SUV modelu Volkswagen Tuareg a karosérii Porsche Cayne, v roku 2005 pristúpil závod k výrobe SUV vyššej triedy Audi Q7. Pribudla aj značka Seat. V rokoch 2003 až 2005 sa tu vyrábal model Ibiza. V rokoch 2008 až 2010 tu prebiehala aj produkcia Škody Octavie. V roku 2010 začal bratislavský závod ako prvý z 61 závodov koncernu Volkswagen so sériovou výrobou hybridného vozidla Volkswagen Touareg Hybrid. Ďalší mýľnik v 20 ročnej histórii podniku začne tento rok , keď VW začne s výrobou vozidiel New Small Family, pod značkou VW,Škoda aj Seat. VW Bratislava sa tak stane jediným závodom na svete s 5 značkami vyrábanými pod jednou strechou.
Vo VW Bratislava v roku 1991 pracovalo 112 zamestnancov. Za 20 rokov , sa závod rozrástol až na vyše 7 000 zamestnancov v roku 2011. V tomto roku v súvislosti so začatím výroby nových vozidiel radu New Smal Family, narastie počet nových zamestnancov o ďalších 1500. Okrem závodu v Bratislave, otvorila firma v roku 2000 v Martine na výrobu komponentov pre prevodovky a podvozky. Dopyt na ruskom trhu si v roku 2004 vyžiadal vytvorenie košického závodu, kde sa vozidlá pripravujú na ruský trh. Z uvedeného rastu a vysokej kvality výroby je vidieť, že najdôležitejším dielom k úspešnosti predaja vozidiel VW, prispievajú svojou prácou vysokokvalifikovaní a poctivý pracovníci, ktorý pochádzajú nielen z okolia Bratislavy , ale z celého Slovenska zvlášť Východného, kde veľká nezamestnanosť spôsobila, že mnohí východniari pracovali alebo pracujú doteraz v Bratislave. Na podobný závod čakáme v Michalovciach márne už 20 rokov. Aj my by sme chceli dôstojne žiť ako ľudia, a nie ako žobráci z rúk do úst z práce v jedinej fabrike, ktorú tu máme. Hoci sa tiež venuje automobilovému priemyslu, mzdy sú porovnateľné so mzdami vo VW Bratislava ale s pred 20 rokov!
My sme sa s viacerými krajanmi stretli 31.8. 2011 podvečer v priestore závodu na oslave 20 výročia začatia výroby vozidiel VW na Slovensku, ktorí nám povedali, keby sme mali podobné podmienky na východe ako tu, radi by sme sa vrátili.. Atmosféru osláv spríjemnili známi speváci a skupiny aj z východu ako Peter Nagy a Katka Knechtová. My len dodávame, východniari môžete byť hrdí na vašu svedomitú prácu , lebo aj vďaka vám sa značka VW predáva po celom svete!
{youtube} 5hD_200lz4k{/youtube}
Z Bratislavy Peter Balog a Ondrej Hrabovsky