Prečo už nerobím grafiku zadarmo?

 
Mám veľa „zákazníkov“, ktorí si so mnou nasilu potykali a od tej chvíle som ich otrok. Potrebujú „len“ nájsť dobrú fotku na nete, ktorú ja mám z netu ukradnúť, stiahnuť, orezať, vyčistiť, zväčšiť danej fotke prsia a prilepiť to na ich reklamu… následne tam dopísať dva strany textu. Potom už len oskenovať ďalších osem produktov a dať tam zo dve akcie cez seba! Nakoniec to poslať na schválenie… namiesto otázky, čo som dlžný, alebo aspoň ďakujem… v lepšom prípade dotyčný ani nemukne a ja mám od neho na polroka pokoj!
 
Väčšinou mi však príde zoznam opráv a pripomienok, že daná akcia už neplatí, tej babe nech zmením farbu vlasov a podobné marketingové ťahy! A nech mi to zas netrvá celý deň! Ja som to roky v tichosti znášal a dúfal, že dotyčný mi raz dá zákazku, za ktorú bude chcieť aj zaplatiť! No z omylu ma vyviedla jedna naoko veľká firma.
 
     Najprv som v tej firme spolupracoval s jedným chalanom. Keď sa už zdalo, že pocho-pil základné veci ohľadom reklamy a marketingu, ktoré som mu vysvetlil, poradil, urobil návrhy (samozrejme všetko zadarmo), jeho šéf sa rozhodol na funkciu marketingu dosa-diť mladú slečnu, ktorá ho vraj očarila marketingovými znalosťami. Nová marketingová posila nemala o marketingu a ako funguje reklama ani poňatie…Takže rovnako ako s chalanom pred ňou, som zadarmo vysvetľoval, radil, posielal návrhy, robil cenové ponuky na drahé svetelné reklamy, o ktorých som si bol istý, že sa nebudú realizovať. Takto to fungovalo každý deň pár mesiacov.
 
     Keď sa už zdalo, že sa konečne bude niečo realizovať (nielen veci, ktoré som spravil so stratou), odborníčka na marketing našla na internete cenu o pár eur nižšiu než bola moja ponuka… Ja v naivnej viere som odpísal, že v poriadku, len chcem za grafickú prípravu sto eur… Prišla mi odpoveď, že dotyčná suma sa jej zdá prehnaná, však sme návrh spoločne spravili za 15 minút! V skutočnosti sme ho schvaľovali dva mesiace!
   
      Spočítal som si všetok čas, čo som nad dotyčnou firmou strávil v nádeji, že mi raz aj zaplatia… vyšiel mi čistý čas za počítačom 180 hodín! Ja ešte stále v dobrej viere som sa opýtal odborníčky na marketing, aká je podľa nej adekvátna suma za moje ochotnícke hranie sa za počítačom… Odpoveď ma úplne zabila:
– Pán Boka ja na tom žiadnu ťažkú prácu nevidím!
 
   Bohužiaľ, podobné problémy ma na východe každý slušný živnostník, ktorý robí desiatky meraní a cenových návrhov zadarmo v snahe získať zákazku…
Vážim si prácu každého jedného živnostníka, lebo v dnešnej dobe sú to ťažko vydreté peniaze. Rovnako si vážim každého zákazníka… no niekedy je jediné riešenie poslať takého „zákazníka“ ku konkurencii. 

Diskusia k článku