S pribúdajúcimi stupňami na teplomeroch pribúdajú aj na cestách účastníci cestnej premávky. Nielen vodiči motorových vozidiel, ale i motocyklisti.
Vo všeobecnosti patria medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd u vodičov motorových vozidiel:
- porušenia povinností vodiča,
- nedovolená rýchlosť jazdy,
- nesprávna jazda cez križovatku,
- porušenie osobitných ustanovení o chodcoch,
- nesprávne otáčanie a cúvanie,
- porušenie povinností účastníka cestnej premávky,
- nesprávny spôsob jazdy,
- nesprávna jazda v jazdných pruhoch.
Pod dopravné nehody motocyklistov sa najčastejšie podpisuje porušenie povinností vodiča. Sem patrí povinnosť počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu. Pokuta za jazdu bez riadne upevnenej prilby slúži v prvom rade na ochranu motocyklistu, nie na samoúčelné sankcie dopravnej polície. „Druhá priečka“ v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov patrí prekročeniu dovolenej rýchlosti motocyklistov, pretože práve rýchlosť u vodičov motoriek rozhoduje o bytí alebo nebytí.
Najmä mladí, neskúsení vodiči by mali jazdiť mimoriadne opatrne, kým si osvoja potrebné zručnosti a návyky. Ochranné oblečenie by malo byť samozrejmosťou. Oproti vodičom v autách majú motorkári nevýhodu, sú zraniteľnejší, a pri páde im hrozia vážne zranenia či smrť. Netreba zbytočne riskovať, aj pomalšou (predpísanou) jazdou sa dá dostať do plánovaného cieľa. Pred akýmkoľvek manévrom, napríklad predbiehaním, treba byť obzvlášť predvídavý, všímať si, či vás vodič auta registruje vo svojom spätnom zrkadle. Nehovoriac o križovatkách, nie každý vodič auta je tolerantný a uvoľní vám časť svojho pruhu. Vodiči áut si zase musia uvedomiť, že na cestách už treba počítať aj s motorkármi. A tí sa zmestia aj tam, kde autá nie. Azda najdôležitejšie je preto sledovať spätné zrkadlá a situáciu okolo auta.