O krok bližšie k Zemplínskej cyklomagistrále

Najkrajšie zákutia Zemplínskej šíravy prepojí cyklochodník. S výstavbou prvého úseku medzi obcami Zalužice a Lúčky začne župa už tento rok.

Okolie Zemplínskej šíravy ponúka priestor pre športovcov, ale aj rodiny s deťmi, ktoré obľubujú cyklistiku, korčule či beh. Košický samosprávny kraj chce využiť potenciál tohto miesta aj pre návštevníkov a púšťa sa do prepojenia cyklotrás v jednotlivých obciach tak, aby vznikla súvislá cyklomagistrála popri brehoch vodnej nádrže. Jej trasa bude viesť cez obce Hnojné, Jovsa, Kaluža, Klokočov, Kusín, Lúčky, Vinné a Zalužice. Predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka sa s vedením týchto obcí dohodol na spoločných aktivitách pri príprave, realizácii, údržbe aj propagácii cyklistickej trasy.

Košická župa rozhýbe projekt ešte tento rok, kedy sa začne s výstavbou prvej etapy. V rámci nej pribudne nová cyklotrasa medzi obcami Zalužice a Lúčky v dĺžke viac než päť kilometrov. Do konca roka by mal kraj zabezpečiť projektovú dokumentáciu potrebnú na jej výstavbu, následne bude vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa a samotná realizácia.

Zemplínska cyklomagistrála, ktorá je súčasťou Územného plánu kraja, je rozdelená do dvoch etáp. V prvej by mal byť vytvorený cykloturistický okruh okolo Zemplínskej šíravy. To znamená prepojenie obcí Zalužice a Lúčky, cyklotrasa by mala pribudnúť aj od centra mesta Michalovce po stredisko Biela hora, ďalej cez stredisko Hôrka a Medvedia hora do Kaluže a ďalšie dva cyklochodníky by mali prechádzať obcami Kaluža a Klokočov. Tento cykloturistický okruh by mal mať 32 kilometrov. V druhej etape by malo dôjsť k prepojeniu Zemplínskej šíravy s vinohradníckou oblasťou Tokaj. Cyklotrasa by mala viesť po hrádzach a účelových komunikáciách cez Lastomír, Sliepkovce, Stretavku, Drahňov, Veľké Raškovce, Oborín a Brehov, pričom jej celková dĺžka by mala byť viac než 40 kilometrov.

V rámci spolupráce s obcami Košický samosprávny kraj pomôže aj s doplnkovou infraštruktúrou, ktorá by na magistrále nemala chýbať. Na trase pribudnú takzvané BikePointy, teda  prístrešky s vybavením pre cyklistov ako je nabíjacia stanica pre elektrobicykle či stojany na bicykle. Obce budú mať na starosti sadové úpravy pri cyklistických cestách a pomôžu s majetkovoprávnym vysporiadaním pozemkov pod budúcou cyklotrasou. Župa by sa mala postarať o hlavnú údržbu cyklotrasy v prípade, že bude poškodená, obce na seba prevzali zodpovednosť za bežnú údržbu a jej čistenie.

Diskusia k článku