Oživenie turistickej mobility sa po dlhej druhej vlne pandémie prejavilo v medziročnom zvýšení počtu domácich návštevníkov Košického kraja, a to najmä počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny. Hoci cudzincov k nám prišlo podstatne menej, ako v lete 2020, počet domácich návštevníkov sa vyšplhal na rekordné číslo. |
Ubytovacie štatistiky Košického kraja za uplynulú letnú turistickú sezónu (jún – august), vykazujú oproti predošlému letu pozitívny trend. Počet návštevníkov celkovo narástol o 3,59 % (zo 112 798 na 116 850) a počet prenocovaní o 1,12 % (z 266 500 na 269 479).Zásadný podiel na tomto náraste majú návštevníci zo Slovenska, ktorých počet sa dokonca vyšplhal až na novú rekordnú úroveň. V našom kraji výletovalo takmer 100-tisíc návštevníkov s 230-tisíc prenocovaniami. V počte prenocovaní sme sa tento rok skoro vyrovnali historickému roku 2019 (240-tisíc v roku 2019 vs. 230-tisíc v roku 2021). Slováci tvorili toto leto až 85 % z celkového množstva ubytovaných hostí. |
V časoch pred koronakrízou pritom tradične platilo, že až 4 z 10 návštevníkov kraja pricestovali zo zahraničia. Kým počas leta najsilnejšieho roku 2019 prenocovalo v hoteloch či penziónoch v Košickom kraji viac ako 64-tisíc zahraničných hostí, toto leto ich prišlo len 18-tisíc. „Ukazuje sa, že napriek všetkým problémom, ktoré do odvetvia cestovného ruchu pandémia priniesla, pozdvihla domáci cestovný ruch, a to je skvelá správa. Na jednej strane to je príležitosť pre slovenských cestovateľov objavovať krásne miesta a lokality, na strane druhej zas výzva podnikateľom, ktorí musia hosťom ponúknuť kvalitu služieb, naviac pri dodržaní všetkých platných opatrení. Ruku k dielu priložila aj župa kampaňou Kraj sveta – hrdý na to, čo v ňom nenájdeš, ktorá získala viacero ocenení aj v súťaži kreatívnych reklám Zlatý klinec,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka. Táto kampaň bola pritom jedinou oceňovanou kampaňou z oblasti cestovného ruchu a stala sa zároveň top prácou mesiaca september v oblasti slovenskej reklamy. „Nehovoriac o tom, že ako jediní zástupcovia východného Slovenska z odvetvia cestovného ruchu sme získali hneď niekoľko ocenení v tejto prestížnej súťaži. Takisto sme radi, že sme takouto formou, hoci ju možno niektoré kruhy vnímali ako kontroverznú, inšpirovali Slovákov k návšteve nášho kraja,“ dodal župan. Destinácia Košického kraja si počas letnej sezóny naďalej udržiavala rastúci trend domácej návštevnosti, ktorý sa začal skokovitým nárastom už v roku 2016, a ktorý je s malým výkyvom v roku 2020, stabilný. Toto platí do veľkej miery aj o trende v počte prenocovaní domácich návštevníkov, ktorý je tiež dlhodobo v miernom raste. Zaujímavým zistením je skutočnosť, že letnú sezónu v roku 2021 výrazne potiahol už mesiac jún, ktorý v minulom roku značne utrpel kvôli platným pandemickým opatreniam. V tejto letnej sezóne naopak nastal v mesiaci jún zásadný nárast počtu návštevníkov a to až o 50 %. Počet zahraničných návštevníkov z tradične najsilnejších zdrojových trhov toto leto výrazne poklesol. Česko o 40 %, Poľsko o 38 %, Nemecko o 15 % a Maďarsko o 11 %. Naopak, výraznejšie vzrástli oproti vlaňajšku Ukrajina o 31 %, Taliansko o 50 % či Rumunsko o 244 % V prípade týchto zdrojových trhov sa však počet ubytovaných pohybuje rádovo v stovkách, preto aj medziročný percentuálny vývoj pôsobí skokovo. „Dopady pandémie na odvetvie sú stále rozsiahle a dlhodobo nepredvídateľná situácia sa prirodzene premieta najmä do rozhodovania ľudí o plánovaní pobytov vo vzdialenejších končinách. Aj preto, a aj na základe dostupných štatistických ukazovateľov, sa pre najbližšie obdobie ťažiskovo sústredíme na domáci trh, v ktorom vidíme obrovský potenciál. Myslím si, že spoločnou budúcoročnou métou celého odvetvia v našom kraji pre letnú sezónu by teda malo byť prekonanie počtu stotisíc domácich návštevníkov,“ dodala výkonná riaditeľka Krajskej organizácie cestovného ruchu Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková. |